Fiddler on the Roof is het musicaldebuut van Thomas Acda.

Afgelopen zondagmiddag is de nieuwe Theateralliantie-musical Fiddler on the Roof in première gegaan. Het DeLaMar Theater in Amsterdam was het decor van een ondanks alles feestelijke eerste voorstelling van wat misschien wel dé theaterhit van dit seizoen kan worden. Hoofdrolspeler Thomas Acda speelde en zong de sterren van de hemel in zijn rol als melkboer Tevye die koste wat kost vast wil houden aan tradities.

Centraal in Fiddler on the Roof staat Tevye (Thomas Acda), een Joodse melkboer die er in het dorpje Anatevka elke dag alles aan moet doen om brood op de plank te krijgen voor het gezin: zijn vrouw Golde en hun vijf dochters. Als Tevye wordt gevraagd om in één woord het fundament onder zijn bestaan te benoemen, hoeft hij niet lang na te denken: ‘traditie’. Tevye’s dochters daarentegen willen niet volgens traditie wachten tot voor hen wordt bepaald met wie ze zullen trouwen – zij kiezen zelf met wie ze hun leven willen delen. In Fiddler on the Roof zien we hoe mooi en hoe sterk die tradities kunnen zijn, maar ook hoe tradities in de loop der tijd onder druk kunnen komen te staan.

Ondanks het feit dat de musical al meer dan vijftig jaar oud is, zijn de onderwerpen nog steeds actueel. Tel daarbij op onvergetelijke liedjes als ‘Als ik toch eens rijk was’, ‘Dagen, nachten’ en ‘Yente, o Yentele’ en je hebt goud in handen.

Wat vond de pers?

Thomas Acda ontroert als Tevje in nieuwe Fiddler – NRC, ****

Acda geeft Fiddler on the Roof humor – AD, ****